Background

Masa Başı Çalışanların Dikkat Etmesi Gerekenler Nelerdir?

Teknoloji gelişip, bilgisayara bağlı iş ağları arttıkça çalışanlar masa başında daha çok vakit geçirmeye başladı. Masa başı çalışanların yaklaşık on iki saati oturarak geçmektedir. Bu hareketsiz yaşam stili, sağlığımızı en çok tehdit eden unsurların başında geliyor. Vücut yapımız uzun süre oturmaya uygun değildir. Çalışırken, evde otururken ve seyahat ederken sürekli statik bir şekilde oturmamız sağlığımız üzerinde oldukça olumsuz etkilere yol açmaktadır. Sürekli oturan kişilerin kalp hastalıklarına, kansere, diyabete, boyun fıtığına, bel fıtığına, kas ve kemik zayıflaması, obezite ve erken ölüm riskine daha yatkın olduğu görülür.

Masa başı çalışanların çoğu uygun oturuş tarzını bilmemektedir. Öncelikle kronik sağlık sorunlarını önlemek ve duruşunuzu iyileştirmek için ofisinizde bazı ergonomik prensiplere uymanız gerekir. Yeterince hareket etmeden uzun süre masa başında oturmanız kas ve iskelet sisteminde bozukluklara neden olmaktadır. Kısa vadede fark edemeyeceğiniz bu sağlık problemleri uzun vadede sizi sıkıntıya sokacaktır. Masa başı çalışanların birçoğu yanlış oturma alışkanlığı nedeni ile kronik olarak boyun ve sırt ağrısı çekmektedir.

Masada çalışırken oturuşunuza dikkat ederek, sırt ve omurganızın sağlığını koruyabilirsiniz. Öncelikle oturuş pozisyonunuzda sırtınızı, omurga eğrinizi sandalyenin arkalığıyla desteklemelisiniz. Koltuğunuzu bu şekilde ayarlarsanız sırtınızdaki gerginliği azaltırsınız. Sırtınızı düz tutmak için eğilmeyi önleyici bel desteği kullanabilirsiniz. Kalçalarınız, sandalyenin arkasına yakın olmalı. Ayarlanabilir bir ofis koltuğu seçmelisiniz; sırt kısmı, yüksekliği ve arka eğimi ayarlanabilir olmalı. Sandalye kolçakları da kollarınızı üzerine hafifçe yaslayabileceğiniz şekilde ayarlanmalıdır. Kolçaklara dayalı kollarınız yere paralel olmalı. Bir tarafa doğru yaslanmamalı, her iki kola da destek vermelisiniz. Tek taraflı destek omurganızda eğriliğe neden olabilir.

Otururken ayaklarınız yere değmeli, sadece ayak parmaklarının yere değmesi yeterli değildir. Üst bacaklar vücudunuza 90 derece açı yapmalı. Ayaklarınızı hafifçe yerden yükseltmek için eğimli bir ayaklık da kullanırsanız sırtınız rahatlayacaktır. Masa başında uzun süre bacak bacak üstüne atar vaziyette oturmaktan da kaçınmalısınız.

Bilgisayarınızın monitörü göz hizanızda ve bir kol mesafesi uzaklıkta olmalı. Ne yukarda ne de aşağıda olmamasına dikkat edin, bu boynunuzu rahatsız edecek ve başınızın sürekli olarak yukarda ya da aşağıda durmasına neden olacaktır. Eğer monitör aşağıda kalıyorsa, bir stant kullanabilirsiniz. Yazı yazarken klavyeniz hemen önünüzde, size yakın olmalı. Kollarınız dirseklerden çok açılmamalı ve bileklerinizi klavyenin hemen önünde masaya dayayarak dinlendirebileceğiniz mesafe bırakmalısınız. Fare size yakın olmalı ve gerekirse bilek pedi kullanarak bileğinizi çok zorlamamaya özen göstermelisiniz.

Masanızın üzerindeki kırtasiye malzemeleriniz, (zımba, delgeç, kalemlik vs…) elinizin kolayca ulaşabileceği hizada olmalı. Uzağa koyduğunuz araçlar için sandalyenizden kalkarak uzanmalısınız. Telefonunuzu boynunuz ve omzunuz arasına kıstırarak görüşmelerinizi yapmamalısınız. Bu pozisyonda uzun süre kalmanız boynunuzu ağrıtacaktır. Bunun yerine kulaklık kullanmalı ya da hoparlörden görüşmelisiniz.

Çalışma masanızın altı boş olmalı ve dizlerinizi buraya rahatça yerleştirebilmelisiniz. Masanız alçaksa ayaklarına yükseltmek için ilave yapabilirsiniz. Masanızın boyu ile çok oynayamıyorsanız sandalyenizin ayarlı olmasına özen gösterin. Masanızın altını eşya ile doldurarak ayaklarınızın rahatça hareket etmesini engellememelisiniz.

Masa başında otururken omuzlarınız rahat olmalı, kambur durmamaya dikkat etmelisiniz. Omuzlarını alçak tutmanız duruşunuzu destekleyecektir.

Masa başı çalışanları kendilerine mutlaka hareket molaları vermeli. Otuz dakikada bir düzenli hareket sizi rahatlatacaktır. Düzenli mola veren çalışanlarda sırt ağrılarının ve kas gerginliklerinin azaldığı izlenmiştir. Sizi rahatlatıcı çok kısa bir ofis turu bile enerjinizi artırmaya yetecektir. Bu hareket molalarında basit esneme hareketleri yaparak kan akışını tekrar hızlandırabilirsiniz.

img

Uzman ekibimize ulaşmak için