Background

Omurga Sağlığı İçin Nelere Dikkat Etmelisiniz?

Omurga; ayakta dik olarak durmamızı ve vücut hareketlerimizi sağlamakla birlikte, vücudumuz için de yapısal destek sağlamaktadır. Merkezi sinirlerimiz için koruma sağlayan omurga, 24 yarı sert omurdan oluşmaktadır. Omurga; kemikler, eklemler, sinirler, bağlar ve kasların birbirine bağlı olduğu, birlikte mükemmel bir uyumla çalışan bir yapıdır. Bu karmaşık yapıda meydana gelen bir sorun nedeniyle oluşabilecek ağrıya vücut oldukça duyarlı olacaktır. Bazı kas grupları da omurgaya bağlıdır ve omurga sağlığı için de bu kaslar oldukça önem teşkil etmektedir.

Hareketlerimizin çoğu omurgadan kaynaklanmaktadır. Omurgamız hasar gördüğünde hareket kabiliyetimiz oldukça sınırlanacak ve ağrı oluşacaktır. Dik durmak, yük kaldırmak, yürümek, uyumak, oturmak, çalışmak gibi çoğu hareketimiz sağlıklı bir omurga sayesindedir ve yaşam kalitemiz üzerinde oldukça büyük öneme sahiptir.

Omurga dik durmamız için yapısal destek sağlamakta ve vücudumuzun dengesini korumaktadır. Hareketlerimizdeki esnekliği sağlayan da yine omurgadır. Ayrıca omurilik ve sinir kökleri de omurga sayesinde korunmaktadır. Vücuda dağılan sinirler omurga ile beyne bağlanmaktadır. Omurgayı oluşturan her omur arasında esnekliği sağlayan diskler bulunmaktadır. Vücuttaki diğer kemikler gibi zamanla omurda da zayıflama ve aşınmalar görülebilir.

Omurga sorunları en sık rastlanan sağlık sorunlarından biridir. Sağlıksız bir omurga sizi aktif yaşantınızdan kopararak yaşam kalitenizi ciddi anlamda azaltabilir. Zevk alarak yaptığınız günlük ve sosyal aktiviteler bile sağlıksız bir omurga nedeniyle sizde tarifsiz ağrılara ve bu aktivitelerinizi gerçekleştirememenize neden olabilir. Omurga sağlığına dikkat etmeniz, böyle bir sorun yaşamanızın önüne geçecektir. Ağrılar oluşmaya başladıktan sonra alınacak tedbirler işe yaramayacaktır.

Eğer omurganızda sorun olduğunu düşünüyorsanız Ortopedi Uzmanı ya da bir Fizik Tedavi Uzmanı tarafından yapılacak muayene sonucunda ağrınızın kaynağı, akut mu yoksa kronik bir rahatsızlıktan mı kaynaklandığını belirlenerek ve sizin için en doğru tedavi yöntemi uygulanır.

Akut ağrılar, sizi yaklaşık olarak üç aydan daha kısa süredir rahatsız eden kas yırtığı ve bağ zorlanması gibi ağrı türleridir. Kronik ağrılar ise yaklaşık olarak üç ya da altı aydan daha uzun süredir devam eden ağrılardır. Erken evrelerde ilaç tedavileri ve bir takım fizik tedavi yöntemleri ile başarılı sonuçlar elde edilebilmekteyken, ağrılarınız günlük aktivitelerinizi engelleyecek seviyeye gelince cerrahi müdahaleler gerekli olabilmektedir.

Yaşın ilerlemesiyle beraber omurganın yıpranmasına bağlı oluşan ağrılar oldukça sıktır. Zamanla kemiklerde ve disklerde yıpranmalar, işlev ve esneklik kaybı gelişebilir. Omurga yıpranmaya başlamadan önce çeşitli fiziksel aktiviteler ve doğru beslenme yöntemi ile sağlığınıza yapacağınız yatırımlar, yaşlanma ile ortaya çıkabilecek rahatsızlıkların önüne geçecektir.

Yaşam tarzımızdan kaynaklanan günlük stresler, zaman içinde omurgada yıpranmaya yol açacaktır. Aşırı kilolu olanlar, daha önce omurga ile ilgili bir sorun yaşayanlar, sigara içenler ve omurgayı yıpratacak bir işte çalışanların; ilerleyen yaşlarda omurgadan kaynaklı bir sorun yaşama ihtimalleri daha yüksektir.

Omurga sağlığı için genç yaşta vücudunuza yatırım yapmanız önemlidir. Tüm sırt ağrılarını bu yolla engellemek mümkün olmasa da fazla kilolardan kurtulup, karın kaslarını güçlendirmek ve düzenli egzersizlerle ilerleyen yaşlarda da omurga sağlığınızı koruyabilirsiniz. Kötü duruş, sırtınıza gereğinden fazla gerilim yükleyecektir. Koltuğunuzda ya da bilgisayar karşısında otururken oturuşunuza dikkat etmeli, gerektiğinde bel desteklerinden faydalanmalısınız. Omurga sağlığınız için kendinizi korumalı ve ağır nesneleri tek başınıza kaldırmamalısınız.

Tüm vücudumuz gibi omurga sağlığımız için de beslenmenin etkisi oldukça önemlidir. Kemik yoğunluğumuzu korumak için dengeli beslenmemiz ve koruyucu içermeyen, sağlıklı besinler tüketmemiz önerilmektedir. D vitamini ve magnezyum da bu yönde takviye edici vitaminlerdir. Dengeli beslenmek ve her vitamini vücudumuzun ihtiyacı kadar almak vücudumuzdaki tüm hasarların onarılmasına yardımcı olacaktır.

Sürekli oturmak yerine en az otuz dakikada bir ayağa kalkıp yürümek ve sonra tekrar çalışmaya devam etmek de omurga üzerindeki baskıyı hafifletmeye yardımcı olacaktır. Alacağınız birkaç önlemle omurga sağlığınızda önemli bir iyileşme sağlayabilirsiniz.

img

Uzman ekibimize ulaşmak için